Svätá spoveď – sviatosť zmierenia
1. Prídeš do spovednice, kľakneš si a pozdravíš sa:
POCHVÁLENÝ BUĎ JEŽIŠ KRISTUS.
2. Spoločne s kňazom sa prežehnáš:
V MENE OTCA I SYNA I DUCHA SVÄTÉHO. AMEN.
3. Nasleduje úvodná modlitba:
SPOVEDÁM SA PÁNU BOHU, I VÁM, DUCHOVNÝ OTČE, ŽE SOM OD POSLEDNEJ SPOVEDE, KTORÁ BOLA NAPOSLEDY….. SPÁCHAL TIETO HRIECHY…
4. Potom vymenuješ svoje hriechy, pomôcť ti môže aj nasledujúce spovedné zrkadlo. Je potrebné vyznať všetky ťažké hriechy a ich počet, prípadne okolnosti.
5. Ak si vyznal všetky svoje hriechy, zakončíš to slovami:
NA VIAC HRIECHOV SA NEPAMÄTÁM.
6. Vypočuješ si poučenie kňaza, zapamätáš si zadosťučinenie, skutok pokánia.
7. Potom ťa kňaz vyzve, aby si oľutoval svoje hriechy. Môžeš to urobiť týmito slovami:
BOŽE LÁSKA, TEBA VEĽMI MILUJEM, PRETO SVOJE HRIECHY ĽUTUJEM. NECHCEM VIAC URAZIŤ TVOJU DOBROTU, PROSÍM ŤA, ODPUSŤ MI PRE KRV KRISTOVU.
8. Potom ti kňaz dá rozhrešenie, v ktorom sú podstatné tieto slová: „A ja ťa rozhrešujem od tvojich hriechov v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ Pri týchto slovách sa prežehnáš a nakoniec povieš: AMEN.
9. Kňaz povie: Ďakujme Pánovi, lebo je dobrý! Odpovieš:
LEBO JEHO MILOSRDENSTVO TRVÁ NA VEKY.
Kňaz povie: Pán Ježiš ti odpustil hriechy. Choď v pokoji. Odpovieš:
BOHU VĎAKA.
10. Odchádzaš zo spovednice. Najlepšie je hneď vykonať zadosťučinenie, skutok pokánia. Odporúča sa pristúpiť k svätému prijímaniu pri sv. omši.
Spovedné zrkadlo:
• V nedeľu som nebol v kostole na svätej omši.
Choroba, fyzická nemožnosť alebo zamestnanie ospravedlňuje z neúčasti na nedeľnej sv. omši. Ak pre ľahostajnosť či lenivosť vynecháš omšu, máš to zahrnúť do vyznania hriechov vo sv. spovedi. Je možné prísť na sv. omšu aj v sobotu večer namiesto nedele. Návšteva príbuzných v nedeľu dopoludnia nie je dôvod na vynechanie sv. omše!
• Nesvätil som nedeľu.
Svätiť nedeľu znamená zúčastniť sa svätej omše a oddychovať. Prácu, ktorú je možné odložiť aj na všedný deň neslobodno konať v nedeľu. Kosenie trávnika, umývanie auta, pranie či žehlenie sú činnosti, ktoré je možné odložiť. Zamestnanie (napr. práca na zmeny a podobne) alebo neodkladné poľnohospodárske práce sú dovolené.
• Prišiel som na svätú omšu neskoro.
Ak si kňaz, ktorý v nedeľu dopoludnia dokáže naplánovať čas trikrát tak, aby sv. omša začínala načas, istotne je možné, aby veriaci prišiel na sv. omšu načas. Sv. omša sa začína prežehnaním a končí sa požehnaním.
• Modlil som sa povrchne.
Modlitba je rozhovor s Bohom. Vyžaduje si nie len čas, ale aj primerané sústredenie. Nebuďme však príliš úzkostliví, zahrňme svoje zblúdilé myšlienky do modlitby, aby nám dal silu úctivo sa modliť.
• V kostole som vyrušoval nevhodným správaním, nesústredil som sa.
Vypnutý mobilný telefón je jedným z bodov, ktoré nebudú človeka rozptyľovať pri sv. omši. Do slávenia liturgie sa zapájame spevom (nakoľko je to možné) a aj odpoveďami a spoločnými modlitbami. Isto nie je vhodné preberať so spolusediacim v kostole minulotýždňové aktivity.
• Niekedy som sa vysmieval z Pána Boha a z náboženských vecí.
Ak chceme byť hodnovernými svedkami, nie je namieste robiť si posmech z náboženských skutočností, ale práve naopak, zastať sa Boha, kresťanskej viery a katolíckej Cirkvi, keď si z týchto skutočností niekto robí srandu.
• Veril som horoskopom a rôznym poverám.
Veríme v Boha, ktorý je dobrotivý, láskavý, milosrdný a všemohúci. Niet dôvodu čítať rôzne vymyslené súvetia v závislosti od postavenia hviezd kedysi pred rokmi pri narodení. Rôzne povery (klopanie na drevo či čierna mačka a podobné nezmysly (ako aj homeopatia) vonkoncom nepatria ku katolíckej viere.
• Nemodlil som sa pravidelne ráno a večer. Zabudol som sa pomodliť.
Modlitba má sprevádzať celý náš deň. Nájsť si niekoľko krátkych minúť na to, aby sme si spomenuli na Pána Boha a venovali mu modlitbu je jedným so základných stĺpov našej viery. Pravidelná modlitba dokáže zázraky, preto na ňu rozhodne nezabúdajme. Jeden Otče náš a Zdrava´s Mária netrvajú pomodliť sa ani minútu.
• Nepovedal som pri spovedi všetky ťažké hriechy.
Pri sv. spovedi máme vyznať všetka ťažké hriechy, ich počet (napr. aj slovami niekoľkokrát, mnohokrát, niekedy, občas, príležitostne a podobne) a okolnosti hriechu. Ak očakávame odpustenie od Boha, je potrebné vyznať všetky ťažké hriechy. Pre hanblivosť je, pochopiteľne, možné použiť diplomatické a slušné vyjadrenia, avšak aby bolo jasné, o aký hriech sa jedná.
• Aj keď som vedel, že mám hriech, išiel som na sväté prijímanie.
K svätému prijímania pristupujme vždy a zásadne s čistým srdcom bez vedomého ťažkého hriechu. Nech nás netrápi, čo si pomyslia spolusediaci v lavici, ak nepôjdem na sv. prijímanie. Návšteva Pána Ježiša v našej duši pri sv. prijímaní predpokladá čistú dušu. Nezabúdajme však, že sv. prijímanie nie je odmena pre dokonalých, ale posila pre slabých.
• Zbytočne a neúctivo alebo v hneve som vyslovoval Božie meno.
Božie meno vyslovujeme predovšetkým pri modlitbe. Jeho používanie v kontexte nadávok je úplne nevhodné.
• Nedodržal som sľub, ktorý som dal.
Azda by bolo vhodné vopred si premyslieť predtým, než niečo sľúbime, či sme schopní aj dodržať svoj sľub. Ak sa nám to pre nejakú príčinu nepodarí, nájdime v sebe silu ospravedlniť sa a skúsiť danú záležitosť napraviť.
• Neposlúchal som rodičov, starých rodičov, učiteľov.
Voči predstaveným (aj v zamestnaní) máme chovať primeranú úctu. To sa pochopiteľne vzťahuje na našich rodičov či starých rodičov, ktorých máme mať v úcte po celý život. Poslušnosť voči rodičom je ohraničená osamostatnením sa.
• Odvrával som rodičom, starým rodičom, učiteľom.
Slovník, ktorý používame vo vzťahoch k našim najbližším by mal byť vždy úctivý, aj keď vyjadrujeme nesúhlas s niektorými myšlienkami. Uvedomme si, ako by sme sa asi cítili, keby takéto slová použili deti voči nám samým.
• Zbytočne som nahneval svojich blížnych.
Aj keď nedokážeme ovplyvniť spôsob reakcie našich blížnych, predsa sa však môžeme snažiť vyhnúť sa situáciám, kedy by sme ich nahnevali.
• Vysmieval som sa zo svojich kamarátov, nepomohol som im, keď som mohol.
Naši priatelia môžu mať rôzne chyby, nech to však nie je príležitosťou, aby sme sa si z nich preto robili posmech. Ak máme možnosť, máme obetavo pomáhať svojim blížnym.
• Bol som netrpezlivý voči ľuďom, nerád som im pomáhal.
Celý náš život strávime v nejakej spoločnosti, kde nám vlastnosti či spôsob správania ostatných nemusí vždy vyhovovať. Mať trpezlivosť s chybami či nedostatkami ostatných, taktne na ne upozorniť patrí k výške duchovného rastu.
• Mal som nepriateľov, niekedy som sa s nimi hádal.
Pán Ježiš nás vyzýva k odpúšťaniu, aj keď to v mnohých situáciách rozhodne nemusí byť jednoduché. Povzniesť sa však nad to je znakom vyspelosti nášho duchovného života. Nezaobaľujme hádku do vznešených slov o “výmene názorov”. Držať a živiť v sebe hnev istotne nie je kresťanské.
• Nie vždy som dokázal odpustiť, živil som v sebe hnev a nenávisť.
O odpustenie prosíme v každej jednej modlitbe “Otče náš”. V tomto má byť kresťan vzorom. Odpustiť však neznamená zabudnúť. Nenávidieť niekoho pre takú či onú príčinu je hriechom, ktorého sa musíme zbaviť.
• Ukradol som vec, ktorá mi nepatrila. Požičal som si niečo a nevrátil som to.
Ctiť si súkromné vlastníctvo toho druhého, veci, ktoré mi nepatria dobre opatrovať. Nezabudnime sa potrebu náhrady, takže pri krádeži máme povinnosť danú vec vrátiť alebo vynahradiť iným spôsobom. Ak si niečo požičiame, v primeranom stave to máme vrátiť majiteľovi. Ak nájdeme nejakú vec (peňaženku, doklady), máme vynaložiť primeranú námahu na ich vrátenie, prípadne ich odovzdať úradom.
• Nestaral som sa riadne o svoje zdravie. Fajčil som.
Pán Boh nám dal dušu aj telo. O svoje telo sa máme primerane starať, najmä v chorobe dodržiavať pokyny odborníkov. Nie je dovolené hazardovať so svojím zdravím: tabak, nikotín, alkohol či iné substancie ničia ľudské telo, ktoré je tiež určené na vzkriesenie a oslávenie.
• Zbytočne veľa času som strávil pri počítači alebo na mobile.
Počítač, internet a mobilný telefón môžu byť veľmi užitočnými pomocníkmi v dnešnom svete. Je však potrebné zvážiť ich rozumné využitie, najmä čo sa týka času. To nie je požiadavka len na mladých, aby nezabíjali čas hlúposťami na internete, ale ide aj o rodičov, aby vhodným spôsobom usmerňovali svoje deti a nestali sa tak otrokmi bez slobody.
• Klamal som, nehovoril som pravdu, zamlčal som pravdu.
Pán Ježiš nám pripomína: Pravda vás vyslobodí. Aby človek zostal dôveryhodným, má sa vyhýbať otvorenému klamstvu a nepravde. Pochopiteľne, ak nám bolo zverené tajomstvo, máme ho dodržať. To však neznamená, že môžeme o tej záležitosti klamať. Majme tiež na mysli, že klamstvom môžeme niekomu ublížiť, dostať ho do nepríjemnej situácie.
• Ublížil som niekomu klamstvom. Nedokázal som sa ospravedlniť.
Pravdovravnosť (nie však drzosť) by mala patriť k základnej morálnej výbave kresťana. Nepravdivé vyjadrenia (osočovanie) na adresu iného mu naozaj môžu ublížiť. Je potrebné prijať zodpovednosť za vypovedané slová a nájsť v sebe silu ospravedlniť sa a uviesť záležitosti na pravú mieru.
• Ohováral som, hovoril som o niekom nepravdu. Fyzicky som ubližoval.
Zbytočne hovoriť o chybách druhého je ohováranie. Ak tieto slová nie sú pravdivé, ide o osočovanie. Kresťan sa má vyhýbať takýmto rečiam a prostrediam, v ktorých sa vedú. Ublížiť niekomu fyzicky (úder, facka, bitka a podobne) je naozaj neakceptovateľné, akokoľvek by sme to chceli ospravedlniť “spravodlivým hnevom” alebo slovami “zaslúžil si to). Samozrejme, istá forma prísnosti pri výchove detí je na mieste.
• Nevedel som sa podeliť so svojimi vecami, nerád som pomáhal.
Kresťan má mať otvorené srdce prístupné k darovaniu. Vedieť sa podeliť, byť veľkodušný a dobroprajný má patriť k našim vlastnostiam. Niet dôvod byť naozaj lakomý. Pomôcť nezištne niekomu, kto nás poprosí je ohlasovaním dobroty evanjelia skutkami.
• Nestaral som sa riadne o svoju rodinu. Často som bol nevrlý.
Rodinný život, starostlivosť o deti a svojich najbližších môže byť niekedy náročné. Kto si však vyvolil takýto spôsob života, berie na seba aj zodpovednosť. Míňať peniaze na vhodné veci, v prvom rade sa postarať o svojich najbližších je prejavom lásky. Aj keď nie každý deň môže mať človek dobrú náladu, byť neustále nahnevaný a nevrlý – najmä na svojich blízkych v rodine – nepatrí ku kresťanským čnostiam.
• Hneval som sa, bol som trucovitý. Bol som netrpezlivý, bol som lenivý.
Hnev ako emocionálna reakcia patrí k citovým prejavom človeka. Je však ovládateľný, má svoje hranice. Udržiavať v sebe hnev za každú cenu, hľadať malé dôvody, aby bol človek neustále nahnevaný neprináša pohodu do medziľudských vzťahov. Netrpezlivosť môže viesť k frustrácii či podráždenosti. Niektoré záležitosti sa skrátka nedajú vyriešiť ihneď. Lenivosť je matkou všetkých hriechov. Vyhnime sa jej za každých okolností. Odpočinok, samozrejme, patrí k životu človeka, ale to neznamená hlivenie alebo lenivosť.
• Nedodržiaval som dopravné predpisy. Hazardoval som so svojím zdravím.
Dopravné predpisy majú svoj zmysel a význam. Priechod pre chodcov, chodník, semafory či najvyššia povolená rýchlosť nie sú určené len tak. Kresťan má byť aj v tomto príkladom pre ostatných, aby sme neublížili ani sebe, ani ostatným účastníkom cestnej premávky. Buďme ohľaduplní. Nehazardujme, aby sa nám to nevypomstilo. Lepšie si plánujme svoje cesty a vyrazme včas, aby sme sa nemuseli ponáhľať.
• Nebol som mierny v jedle a v pití. Plytval som jedlom. Bol som opitý.
Nežijeme preto, aby sme jedli, ale jeme preto, aby sme žili. Vhodný spôsob stravovania nie je len moderný výdobytok, ale skutočnosť, pri ktorej sa máme dobre starať o svoje telo, ktoré je chrámom Ducha Svätého. Neplytvajme potravinami, snažme sa lepšie si naplánovať nákupy (ktoré nie je vhodné konať v nedeľu). Piť alkohol nie je hriechom, ale byť opitý už áno. Nebuďme pohoršením pre ostatných. Alkohol nikdy nepriniesol nič dobré do vzťahov ani do rodinného života.
• Nedodržiaval som pôstne dni. Nebol som vytrvalý vo svojich predsavzatiach.
Cirkev určila dva dni v roku, kedy prikazuje nejesť mäso a dodržať prísny pôst (teda iba raz za deň sa dosýta najesť): je to Popolcová streda a Veľký Piatok. Zvyčajne aj v bežné piatky sa snažíme nejesť mäso a postiť sa, resp. máme vykonať nejaký skutok kajúcnosti, napr. modlitba sv. ruženca, čítanie zo Svätého Písma, návšteva chorého a podobne. Aj takýmto spôsobom sebaovládania budujeme v sebe čnosti a vytrvalosť. Ak si dáme predsavzatie, zvážme, či máme schopnosti ho dodržať. V modlitbe prosme Boha o pomoc, ale nedajme sa znechutiť prípadným nezdarom.
• Povyšoval som sa nad ostatných, bol som pyšný a namyslený.
Práve pokora by mala byť poznávacím znamením kresťana. To je neznamená, že nemáme byť zdravo hrdý na svoju vieru a obhajovať ju. Avšak povyšovať sa nad ostatných, byť pyšný a namyslený nech je ďaleko od dobrého kresťana.
• Nedodržiaval som morálny zákon (ako slobodný, v manželstve).
Morálny zákon Desatora by mal príkladný kresťan nie len poznať, ale podľa neho aj žiť. Sledovaniu nevhodných filmov či videí na internete alebo v televízii sa treba vyvarovať. Človek by mal vedieť ovládať svoje túžby a zmyselnosť. Vernosť v manželskom spolužití je základom dobrého vzťahu. Morálne predpisy o antikoncepcii sú všeobecne známe.
• Bol som pokrytecký, pretvaroval som sa. Nenapravil som krivdu.
Azda pred ľuďmi človek dokáže hrať divadlo, hrať sa na nejaký imidž, pretvarovať sa, mať masku. Ale pred Bohom je také niečo smiešne. Kresťan má byť priamy (aj keď v niektorých prípadoch je namieste istá forma diplomacie a obozretnosti), avšak pokrytectvo by nám malo byť cudzie. Ak spôsobíme svojím správaním, slovami alebo skutkami nejakú škodu, máme povinnosť ju napraviť.
• Navádzal som a súhlasil som s potratom. Nechránil som život človeka.
Život človeka je hodný ochrany od počatia po prirodzenú smrť. Nútiť ísť na potrat, navádzať niekoho na to, vykonať ho (ako lekár), zaplatiť za to patrí k najzávažnejším hriechom a je sprevádzaný aj cirkevným trestom. Aj keď môžu byť najrôznejšie životné situácie, na život nenarodeného dieťaťa neslobodno siahnuť.
• Vulgárne som sa vyjadroval. Pohoršil som svojich blížnych.
Hrubé slová, nadávky, vulgarizmy rozhodne nepatria do slovníka slušného človeka, nieto ešte kresťana. Zdá sa, že máme dostatočne širokú slovnú zásobu, aby sme sa takýmto prejavom vyhli. Práve preto, že tým môžeme pohoršiť či uraziť svojich blížnych, najmä deti.
• Závidel som. Žiarlil som. Neovládal som svoje zmysly.
Závisť neprináša nič dobré do života človeka, keď sa trápi nad tým, že sa druhému darí. Dopraj a bude ti dopriate. Ani prehnaná žiarlivosť neprinesie nič pozitívne do vzťahu. Ovládať svoje zmysly je celoživotné cvičenie.
• Utrácal som na zbytočnosti. Nedobre som hospodáril s časom.
V dnešnom svete máme prístup takmer k akejkoľvek veci na svete, ktorú si môžeme zaobstarať. Avšak kategória skutočných zbytočností, na ktoré by človek minul peniaze je pomerne široká. Používajme svoj rozum, nedajme sa strhnúť reklamou. Snažme sa dobre využiť svoj čas, nezabúdajme na modlitbu a duchovné aktivity, na starostlivosť o seba a rodinu a nenechávajme si povinnosti na poslednú chvíľu.
• Nechcelo sa mi urobiť niečo pre dobro druhých.
Zanedbávanie dobrého – teda neurobiť niečo dobré pre druhých, aj keď to nie je povinnosť – by sme naozaj mohli vyhodiť zo svojho kresťanského života. Byť obetavejší, láskavejší, prístupnejší na pomoc druhým je prejavom lásky voči blížnym, v ktorých vidíme Krista.
BŰNBÁNAT SZENTSÉGE – SZENTGYÓNÁS
Fontos előkészülni (pl. otthon).
1. Belépve a gyóntatószékbe köszönünk:
DICSÉRTESSÉK A JÉZUS KRISZTUS!
2. Letérdelünk és keresztvetéssel kezdjük:
AZ ATYA, A FIÚ ÉS A SZENTLÉLEK NEVÉBEN. AMEN.
3. Bevezető imádság:
GYÓNOM A MINDENHATÓ ISTENNEK, ÉS ISTEN HELYETT NEKED, LELKIATYÁM, HOGY AZ UTOLSÓ GYÓNÁSOM ÓTA, AMI …… (HÓNAPJA) VOLT), EZEKET A BŰNÖKET KÖVETTEM EL…
4. Akinek segítség az, hogy a készület során egy papírra is felírja a bűneit, az szégyenkezés nélkül használhatja azt a gyónás közben is. A súlyos bűnöknél fontos az esetleges súlyosbító vagy enyhítő körülmények megemlítése is.
5. Végül ezt mondjuk:
TÖBB BŰNÖMRE MÁR NEM EMLÉKSZEM.
6. Meghallgatjuk a lelkiatya szavait, válaszolunk esetleges kérdéseire, végül elfogadjuk az elégtételt.
7. Ezután újra megbánjuk bűneinket, és elmondjuk a bánatimát:
TELJES SZÍVEMBŐL BÁNOM MINDEN BŰNÖMET, MERT AZOKKAL A JÓ ISTENT MEGBÁNTOTTAM. ERŐSEN FOGADOM, HOGY ISTEN SEGÍTSÉGÉVEL A JÓRA TÖREKSZEM, ÉS A BŰNT KERÜLNI FOGOM.
8. Keresztvetéssel fogadjuk a gyóntató feloldozását: És én feloldozlak téged bűneidtől az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. Felelünk: AMEN.
9. Pap: Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk!
Válasz: MERT ÖRÖKKÉ SZERET MINKET.
Pap: Isten megbocsátotta bűneidet, menj békével!
Válasz: ISTENNEK LEGYEN HÁLA!
10. Elmész a gyóntatószékből. Elégtételt kell minél előbb elimádkozni. Ajánlott a mise keretében járulni a szentáldozáshoz.
LELKITÜKÖR
• Nem vettem részt a vasárnapi misén. Nem szenteltem meg a vasárnapot.
• Későn érkeztem a szentmisére. Szórakozottan imádkoztam.
• Nem megfelelő viselkedéssel zavartam másokat a templomban, nem tudtam odafigyelni.
• Szórakoztam az Istenen és a vallási dolgokon.
• Hittem a horoszkópokban és különféle babonákban.
• Nem imádkoztam rendszeresen, reggel és este. Elmulasztottam az imádkozást.
• Nem gyóntam meg minden súlyos bűnömet gyónás közben.
• Annak ellenére, hogy tudtam, hogy vétkeztem, elmentem áldozni.
• Szükségtelenül, tiszteletlenül vagy haraggal ejtettem ki Isten nevét.
• Nem tartottam be az ígéretemet, pletykáltam.
• Nem engedelmeskedtem szüleimnek, nagyszüleimnek, tanáraimnak; feleseltem velük.
• Nem vigyáztam megfelelően az egészségemre. Dohányoztam.
• Feleslegesen feldühítettem az embertársaimat.
• Kinevettem a barátaimat, nem segítettem nekik, amikor tudtam.
• Türelmetlen voltam az emberekkel, nem voltam hajlandó segíteni nekik.
• Ellenségnek tartottam az embereket és vitatkoztam velük.
• Nem mindig tudtam megbocsátani, haragot és gyűlöletet tápláltam.
• Elloptam valamit, ami nem az enyém. Kölcsönkaptam valamit, és nem adtam vissza.
• Feleslegesen sok időt töltöttem a számítógépnél vagy a mobiltelefonnal.
• Hazudtam, nem mondtam igazat, eltitkoltam az igazságot.
• Megbántottam valakit azzal, hogy hazudtam. Nem tudtam bocsánatot kérni.
• Rágalmaztam, hazudtam valakiről. Fizikailag bántalmaztam.
• Nem tudtam megosztani a dolgaimat másokkal, nem voltam hajlandó segíteni.
• Nem törődtem megfelelően a családommal. Gyakran voltam rosszkedvű.
• Dühös voltam, mogorva. Türelmetlen voltam, lusta voltam.
• Nem tartottam be a közlekedési szabályokat. Az egészségemmel játszottam.
• Nem voltam mértéktartó az evésben és az ivásban. Elpazaroltam az ételt. Részeg voltam.
• Nem tartottam be a böjti napokat. Nem voltam kitartó az elhatározásaimban.
• Magamat mások fölé emeltem, büszke voltam és beképzelt.
• Nem tartottam be az erkölcsi törvényt (egyedülállóként, házasságban).
• Képmutató voltam, színleltem. Nem hoztam helyre az igazságtalanságot.
• Abortuszra indukáltam és beleegyeztem. Nem védtem meg egy ember életét.
• Vulgáris nyelvezetet használtam. Megbotránkoztattam az embertársaimat.
• Irigy voltam. Féltékeny voltam. Nem tudtam uralkodni az érzékeimen.
• Felesleges dolgokra költöttem a pénzt. Nem gazdálkodtam jól az időmmel.
• Nem voltam hajlandó megtenni valamit mások javára.